4 dowody na to, że oskoła pomaga w zdrowej diecie

Oskoła to nic innego jak sok z brzozy, który jak się okazuje jest świetnym, sezonowym dodatkiem do diety.

Dlaczego?

Poszperałam trochę w bazach naukowych aby poszukać dla Ciebie dowodów na to, że oskoła jest cudownym eliksirem na odporność, zdrowie i spadek wagi.

I chociaż badań jest stosunkowo mało, to udało się znaleźć !

Mam dla Ciebie 5 najważniejszych powodów, dlaczego warto mieć w swojej kuchni w sezonie na brzozę jej sok.

 

1. To źródło wielu składników odżywczych [1]

Oczywiście na skład ma wpływ wiele czynników takich jak gleba, położenie geograficzne, gatunek czy wiek drzewa.
Jednak faktem jest, że skład soku z brzozy jest bogaty w:

  • wapń
  • mangan
  • cynk
  • magnez
  • potas
  • miedź
  • fosfor
  • kwas foliowy
  • witamina C
  • polifenole
  • flawonoidy
  • śluzy roślinne

Oczywiście oskoła zawiera również cukry, które jeśli chodzi o zawartość w polskich brzozach to można znaleźć 2,6% i z reguły jest to glukoza i fruktoza.[2]
I w 100 ml oskoły nie znajdziesz więcej niż 1 gram węglowodanów. Dlatego polecam pić sok z brzozy w dietach niskowęglowodanowcyh.

 

2. Oskoła przeciwdziała chorobom przewlekłym

  • Badania pokazują, że mangan zawarty w sokach brzozy jest dobroczynnym minerałem, który  pomaga utrzymać zdrowe kości. Mangan w połączeniu z wapniem, cynkiem i miedziom może pomóc w zatrzymaniu utraty kości u osób starszych. [3]
  • Mangan wchodzi w skład przeciwutleniacza (dysmutaza podantlenkowa), który pomaga chronić organizm przed stresem oksydacyjnym. Jednocześnie zmniejsza ryzyko wystąpienia niektórych chorób przewlekłych.[4,5]
  • Jak donoszą badania, mangan pomaga kontrolować poziom cukru we krwi oraz zapobiegać napadom padaczkowym.[6,7]

 

3. Pomaga budować odporność

Oskoła w swoim składzie posiada dwa glikozydy (betulozyd, monoropitozyd). Te glikozydy poprzez hydrolizę enzymatyczną uwalniają salicylan metylu, który działa przeciwzapalnie, moczopędnie oraz uśmierza ból. [8]

 

4. Świetny dodatek w diecie redukcyjnej

  • Sok z brzozy poza wyjątkowym składem, posiada także mało cukrów oraz kalorii. Prawdopodobnie w 100 ml soku z brzozy uświadczysz co najwyżej 4-5 kcal. Idealny dodatek przy diecie redukcyjnej. W sumie to idealny przy każdej diecie. Ponieważ zawartość minerałów naprawdę imponuje i można go dołączyć do suplementacji na wiosnę.
  • Badania pokazują, że kwas chlorogenowy zwarty w soku z brzozy zmniejsza apetyt, wchłanianie węglowodanów, a co za tym idzie ułatwia wykorzystanie tłuszczów do produkcji energii. A co za tym idzie pozwala na chudnięcie bez wyrzeczeń i zdrowo.

Uwaga !

Chcę Cię jednak uczulić na to, jaki smak ma sok z brzozy, ponieważ wszystkie wpisy w mediach, na które się natknęłam mówią, że oskoła ma lekko słodkawy smak, co jest bzdurą.

Dla przeciętnego Polaka, który zjada rocznie 40 kilogramów cukru taki prawdziwy sok z brzozy nie ma smaku w ogóle. Ewentualnie może poczuć, że oskoła jest dość mdła w smaku. I tyle.

Na sklepowych półkach spotkać sok brzozowy oczywiście z cukrem i nie polecam takich zakupów.

Dokładniej os składzie soku z brzozy pisałam tutaj – sprawdź!

Jeśli masz możliwość, zbierz sok osobiście lub kup od kogoś, kto ma dostęp do świeżej oskoły.

Ciekawostka!

W całej Europie centralnej i północnej, we wszystkich klasach społecznych, oskołę podawano dzieciom jako pokarm uzupełniający mleko matki. Wykorzystywano go, aby pobudzać wzrost dzieci i nastolatków. Dorośli pili sok, aby dodać sobie energii uszczuplonej przez mroźne zimy, a ludzie starsi – dla witalności i uśmierzenia bólów reumatycznych. A to wszystko robiono regularnie aż do wybuchu drugiej wojny światowej. [8]

Osobiście polecam sok z brzozy aby urozmaicić dietę oraz budować odporność jednocześnie uodparniając się na alergię choćby na brzozę.

 

Literatura:

2. Grabek-Lejko, D., Kasprzyk, I., Zaguła, G., Puchalski C. (2017). The Bioactive and Mineral Compounds in Birch Sap Collected in Different Types of Habitats. Baltic Forestry, 23(1).

3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29429790/

 


Powrót

Dodaj komentarz